Hidung berdarah

28 March 2011


Masa basuh muka :94:tadi, tiba-tiba rasa macam bau pencuci muka tu lain:face23: macam. Dengan muka yang penuh sabun, aku perlahan-lahan buka mata dan pandang cermin:face6:. OMG! Hidung aku berdarah:face24:. Aku betul-betul tak :118:tahu nak buat apa selain siram:19: hidung dengan air:face74:.

Ini adalah cara sebenar:25: menangani hidung berdarah:face7:. Aku punya cara tu lansung tak :22:beri sebarang kesan:face34:.
Untuk pertolongan pertama, pijatlah lubang hidung yang berdarah itu keras-keras selama 5-10 menit, setelah itu dilepaskan biasanya pendarahan berhenti. Jika masih berdarah, letakkanlah kompres es atau kompres air dingin di atas kepala atau di atas pangkal hidungnya, sedangkan lubang hidungnya berdarah disumbat dengan segumpal kapas atau sehelai daun sirih yang digulung. Sumbatan itu diganti jika sudah kotor. Credit to Mr.Google

Ok, ni mungkin padahnya :face25:bila aku agak tak membantu :face63:masa pertadingan bola baling yang berlangsung kat sekolah aku tu. Aku tak tahu apa-apa :face53:tentang pertolongan cemas. So? macam mana nak tolong? :face43:Aku cuma nak 'cuci mata' :face46:je. Tak boleh ke? hahah!:face43:

No comments:

Post a Comment